De KTM 890 SMT, een sport-tourer van het allerhoogste niveau!
Heb je al langer een affiniteit met sport-tourmotorfietsen, dan zullen de letters SMT je bekend in de oren klinken. De Supermoto Touring is terug van weleer. De SMT kende je misschien al van de 990, een meesterlijke mix tussen comfort en sportiviteit, een motor die veel (vergelijkende) testen op zijn naam schreef en op veel motards hun gezicht een glimlach toverde.
De herhalende vraag van klanten naar een nieuwe SMT én het succes van de LC8C (paralleltwin) motorblok overtuigde de ingenieurs van KTM om een nieuwe SMT te ontwikkelen. Op 30 april 2023 stelde KTM zijn nieuwe 890 SMT voor aan het grote publiek. Wat je erover moet weten lees je hieronder.
De 890 SMT is een afgeleide van de 890 Adventure. KTM’s doel was om een echte stuurfiets van de SMT te maken, zonder het touraspect uit het oog te verliezen. Je mag niet vergeten dat het hier over een SMT gaat en niet over een hardcore SMR die we van weleer kennen.
Voor de productie van de SMT heeft KTM ervoor gekozen om het motorblok van de Adventure te gebruiken. Dit was een bewuste keuze omdat het motorblok van de Adventure meer koppel biedt dan het motorblok van de 890 Duke GP, 100 Nm vs 92 Nm. Het laagtoerigere karakter van de Adventure past volgens KTM beter bij het touringkarakter van de SMT dan de iets hoogtoerigere motorblok van de 890 GP.
Om de SMT dezelfde wendbaarheid van een naked bike te geven koos KTM om de 17-duims velgen van de GP ook voor de SMT te gebruiken. Voor de banden deed KTM beroep op zijn partnerschap met Michelin, dat KTM adviseerde om de POWER GP te monteren op de SMT. De testpiloten gaven Michelin meteen gelijk en waren lovend over deze band. Voldoende grip op een natte ondergrond en ongelofelijk veel grip op een droge ondergrond, dat is wat een band de rijder van een SMT moet bieden.
De vering van de SMT is haast dezelfde als de vering van de Adventure, met als enige verschil dat KTM voor de SMT de veerweg voor- en achteraan verlaagd heeft van 200 mm naar 180 mm om een iets strakkere wegligging te bekomen en toch nog voldoende comfort te hebben. De SMT kreeg ook de gekende draaiknop van de Adventure om de veervoorspanning te kunnen aanpassen. Zo kan je onder alle omstandigheden met een juiste veervoorspanning de baan op. Dit is een sterke troef van de SMT. Met de veervoorspanning kan je immers vermijden dat de motorfiets vooraan wat licht wordt als je met bijrijder en bagage onderweg bent.
Uiteraard zit het bouwen van sport-tourmotorfietsen in het DNA van KTM. Zo heeft de constructeur uit Mattighofen vele jaren geleden al faam gemaakt in onder andere de wereld van de supermotards. Daarom wilde KTM de 890 SMT graag in de markt zetten als een reis-supermoto machine, meer specifiek een sportieve, licht sturende tourmotorfiets met de stoere looks van een supermotard.
Ben je niet zo’n fan van de supermotard? Maar je houdt wel erg van de sportieve tourmotorfiets? Dan hebben we bij Motocare goed nieuws voor jou! Het hoge spatbord kan je wegnemen en vervangen door een laag spatbord, metallic zwart of carbon, het kan allebei. Hierdoor krijg je meer de look van de 1290 SUPER ADVENTURE S met een laag windscherm.
Wil je meer comfort om lange afstanden af te leggen? Ook dat kan, de 890 Adventure deelt zijn windschermen en Touring-koffers met de SMT.
De SMT in 1 zin: “Een veelzijdige sport-tourmotorfiets met verbluffende rijeigenschappen!”
Boek een testrit en kom al deze eigenschappen ervaren!